Workshopronde 1

Aan de slag met je digitale voorjaarsschoonmaak!
Op 15 maart 2025 is het World Digital Cleanup Day: “een wereldwijd initiatief om mensen bewust te maken van digitale vervuiling en om individuen en bedrijven aan te moedigen hun online aanwezigheid op te ruimen en te organiseren”. Het opruimen van data is vanuit diverse invalshoeken heel belangrijk. -Duurzaamheid: opslag van gegevens kost energie. -Efficiency: een opgeruimde goed georganiseerde digitale omgeving verhoogt de vindbaarheid, verbetert de samenwerking en bevordert de productiviteit. -Veiligheid: opruimen van data vermindert het risico op ongelukken en verkleint de impact van een cyberaanval. Het opschonen van data blijft vaak een ondergeschoven kindje. Vanuit het programma Cyberveiligheid bieden we scholen de helpende hand met een toolbox vol materialen, handreikingen en tips om komend jaar serieus werk te kunnen gaan maken van de digitale afvalberg.

Pascal van de Kaa - MBO Digitaal


Brightspace als LMS in het MBO bij Koning Willem I College
Wat komt er kijken bij het implementeren van Brightspace als LMS bij een MBO instelling. De vragen die we gaan beantwoorden zijn: Hoe heeft Koning Willem I College de implementatie van Brightspace aangepakt? Waarom hebben ze gekozen voor Brightspace? Aan welke eisen moet een LMS voldoen binnen een MBO instelling?

Petra Lankhorst - Omix Beter Onderwijs
Petra van der Spek - Omix Beter Onderwijs
Bob O'Prinsen - Koning Willem I College


De reis van een microcredential
We willen de bezoekers meenemen op de reis die een microcredential aflegt. Hoe komt de lerende die zijn leeruitkomst heeft aangetoond aan zijn microcredential? En hoe laat deze die zien aan de buitenwereld? Hoe vindt een toekomstige werkgever de relevantie informatie over welke kennis en kunde de kandidaat bezit? Hoe kan een onderwijsinstelling zien dat en hoe de leeruitkomsten zijn aangetoond? Kortom, veel vragen waarop we in de reis van de microcredential antwoord gaan geven!

Tanja Derksen - Npuls en Surf
Rob van der Werff - Surf
Ashwin Brouwer - Firda


Één Front-office: Van POK tot Examen
Doel van deze workshop is laten zien hoe jij een nieuwe frontoffice kunt implementeren bovenop bestaande SIS zoals EduArte of Osiris. Iedereen kan een vlucht boeken bij KLM of boodschappen bestellen bij Albert Heijn via een app.  Wij laten zien dat ook het onderwijs mee kan met de tijd door het gebruik van dezelfde technologie.  Aan de hand van een ROC Case geven wij een live demonstratie van deze Saas-oplossing. De oplossing bestaat uit de onderdelen: 
- Praktijkovereenkomst
- Opdrachten & Begeleiding
- Urenadministratie
- Metingen
- Examens
Onze missie is het reduceren van de administratieve lasten van docenten naar 0 met minimale inspanning vanuit ICT.  Wil je weten hoe wij dit doen? Kom naar de workshop en we leggen uit hoe het werkt.

Elise Spaan - Airoc
Martin Zwart - Airoc


Hoe het postproces en gecertificeerd archiveren met Djuma naadloos geïntegreerd wordt in MS Teams
Iedere onderwijsinstelling heeft de beschikking over en maakt gebruik van MS Teams: een veelzijdige tool binnen de Microsoft suite rondom samenwerken, vergaderen en meer. Maar...deze veelzijdigheid is gelijk ook de makke: qua versiebeheer, archief (bewaren en vernietigen van informatie) en ondersteuning van processen is het zeer bewerkelijk en is de juiste informatie vaak lastig te vinden. In deze workshop staan we uitgebreid stil bij de mogelijkheden om de MS Teams-gebruiker op een laagdrempelige manier te betrekken bij duurzaam informatiebeheer en postroutering en bespreken we onze aanpak.

Paul Gijzen - Visma Circle
Roel Janssen - Visma Circle


Implementatie onderwijscatalogus obv SOLL architectuurplaat
ROC Midden Nederland is gestart met een aanbesteding voor een onderwijscatalogus. Hiervoor hebben ter voorbereiding een Soll architectuurplaat gemaakt, waarin de samenhang met de onderwijslogistieke processen gebaseerd op de MORA is ontwikkeld. We nemen de deelnemers graag mee in dit traject en geven toelichting op onze Soll architectuur.

Manon van Soest - ROC Midden Nederland
Jeroen Verbecke - ROC Midden Nederland
Kees van Wijngaarden - ROC Midden Nederland


Inzet leertechnologie in het onderwijs
Werken met digitale leertechnologie zoals de Immersive Room Hoe doe je dat? We gaan kort in op wat een Immersive Room is en hoe je deze kunt inzetten in het mbo onderwijs. We delen onze ervaringen tot nu toe en nemen je mee in hoe je een digitale leertechnologie op kunt nemen in je curriculum. We delen onze eerste ervaringen met de  Onderzoekswerkplaats (OWP) ICT Room for CARE (2024-2027) (Subsidie MBO Digitaal)waarin we vier jaar praktijkonderzoek doen naar welke content werkt, wat vinden studenten hierin belangrijk, wat betekent dit voor docenten en wat hebben zij nodig om hiermee te werken. En wat betekent dit voor de docentenprofessionalisering? We nemen je mee in het eerste jaar (OWP)waarin we bezig zijn geweest met content ontwikkeling en kennismakingen met de mogelijkheden van een Immersive Room.

Marian Soepenberg - Landstede Groep
Mélanie Scholler - Landstede Groep
Evelien Lammers - Landstede Groep


Leidraad Aanschaf applicaties: hoe moet dat er uitzien voor jouw instelling?
In de 50e editie van de MBO conferentie hebben we vanuit ROCvA-F in een overvol lokaal verteld over onze aanpak t.b.v. Onderwijs-ICT beleidsprincipes en de Leidraad Aanschaf applicaties. Inmiddels is dat verder uitgekristalliseerd, geven we een update en willen we het denkproces faciliteren hoe je dit zelf hebt ingericht of kunt opzetten/verbeteren. De huidige tijd vraagt erom dat we het keuzeproces rondom applicaties goed organiseren!

Heleen Laan - ROC van Amsterdam - Flevoland
Ellen Vaessen - ROC van Amsterdam - Flevoland


Mobiele telefoons in het klaslokaal een must?
Terwijl men in alle macht geprobeerd wordt om de mobiele telefoons uit het klaslokaal te weren ben ik voor een tegenbeweging. Aan de hand van praktische voorbeelden en verschillende apps wordt getoond hoe men de mobiele telefoon functioneel kan inzetten aan de hand van praktische voorbeelden en verschillende apps. Er wordt gedemonstreerd hoe men de mobiele telefoon functioneel kan inzetten in verschillende leersituaties.

Martin Huizinga - Zadkine


Trends in technische weerbaarheid
Vanuit het programma Cyberveiligheid hebben we alle scholen bezocht om te inventariseren op welke manier de cyberveiligheid is georganiseerd. Dat was een heel intensief en leerzaam traject. Daarnaast hebben we in het traject van check tot hack diverse controles en testwerkzaamheden verricht om de daadwerkelijke staat van de beveiliging van de scholen te onderzoeken. De bevindingen zijn bij elkaar gebracht in diverse trendrapportages op het gebied van technische weerbaarheid. Tijdens deze workshop nemen we je mee in de belangrijkste bevindingen en staan we stil bij overige relevante ontwikkelingen.

Mick Deben - MBO Digitaal