Workshops ronde 2
Lezing: IT TAKES THREE TO TANGO
Welkom bij een inspirerende lezing met Lotte van de Goor, waarin ze ons meeneemt op een boeiende en persoonlijke reis naar de essentie van excellent onderwijs. Onder de spreekwoordelijke titel: “It takes three to tango” staat ze stil bij de drie basisbehoeften die elke student vraagt om te bloeien: autonomie, verbinding en competentie. Ontdek hoe deze fundamenten de sleutel vormen tot een leeromgeving waarin zowel als leerlingen als docent floreren.
Lotte van de Goor | MBOe
Deze lezing is geschikt voor: docenten, teammanagers, beleidsmedewerkers en management/ directie
Het DNA van excelleren (Een leergang voor docenten in excellentieprogramma’s)
In de workshop nemen we je mee in wat de leergang voor jou als docent van studenten die meer willen en kunnen kan betekenen. We laten je tevens ervaren hoe dit zal zijn.
Thema’s die aan de orde komen en die gebaseerd zijn op toegepast onderzoek vanuit het lectoraat:
- Kenmerken en eigenschappen van talentvolle studenten.
- Pedagogisch-didactische onderwerpen als het verbinden van studenten.
- Het stimuleren van kritisch denken bij de student.
- De afstemming op de juiste mate van autonomie die studenten vragen.
Lisette Wierenga en Hans Conijn | Hanzehogeschool Groningen
Deze interactieve presentatie is geschikt voor: docenten en teammanagers
De kracht van een betrokken (leer)community
Tijdens deze workshop over de kracht van een betrokken (leer)community laten we zien, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, hoe een betrokken leergemeenschap bijdraagt aan de (ontwikkel)ervaringen van excellentie programma’s. We delen succesvolle werkvormen en laten deelnemers daarnaast zelf ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van een community.
Victoria van der Schans en Joanna Siemianowska | Noorderpoort
Deze interactieve workshop is geschikt voor: docenten, teammanagers, beleidsmedewerkers en management/ directie
Ontdek de Kracht van Buitenonderwijs: Ga Terug naar de Elementen!
Ben jij een docent die op zoek is naar meer ademruimte voor excellentie of wens je (meer) inspiratie en praktische kennis over talentontwikkeling? Wil je ontdekken hoe de natuur een krachtige bron kan zijn om talentontwikkeling bij studenten te prikkelen? Meld je dan aan voor deze unieke workshop waarin buitenonderwijs en excellentiekracht op een speelse en interactieve manier samenkomen!
Voor wie is deze workshop?
Deze workshop is speciaal ontworpen voor docenten die meer willen halen uit hun onderwijspraktijk. Of je nu op zoek bent naar nieuwe ideeën, meer rust in je lessen of wilt leren hoe je de kracht van de natuur kunt inzetten voor talentontwikkeling, deze workshop biedt een verfrissende blik op buitenonderwijs.
Wat kun je verwachten?
Tijdens deze 60 minuten durende workshop laten we je ervaren hoe de vier elementen - vuur, water, lucht en aarde - niet alleen jongeren maar ook volwassenen inspireren, uitdagen en laten groeien.
Je gaat zelf aan de slag met uitdagende, complexe opdrachten en je ervaart de rust van ademhalingsoefeningen in de natuur. Verlaat de workshop met bruikbare tips en ideeën die je direct in jouw excellentieonderwijs kunt toepassen.
Waarom deze workshop?
- Ervaar ademruimte:Oefen met ademhalingstechnieken die niet alleen voor studenten, maar ook voor jezelf ontspanning en focus kunnen brengen.
- Boost je inspiratie:Ontdek hoe de natuur jouw lespraktijk kan verrijken en jouw studenten op een speelse manier kan uitdagen.
- Leer over talentontwikkeling:Krijg inzicht in wat buitenonderwijs kan betekenen voor jouw onderwijs, en hoe je talenten bij studenten kunt herkennen en ontwikkelen.
Verlaat de workshop met:
- Nieuwe inspiratie en praktische ideeën voor in de klas.
- Handvatten om studenten te motiveren en te ondersteunen in hun talentontwikkeling.
- Een ontspannen gevoel en frisse energie om mee aan de slag te gaan.
Gabriëlle Copini en Sietske van der Bij | Firda
Deze workshop is geschikt voor: iedereen, zowel beleidsmaker als docent, en zeker voor studenten.
IKIGAI
Iedereen heeft talent, maar hoe kun je dit talent optimaal benutten voor een betekenisvol en gelukkig leven? In deze workshop duiken we in het Japanse concept van Ikigai, wat "reden van bestaan" betekent. Het is gebaseerd op vier kernprincipes die helpen bij het vinden van balans en voldoening in het leven: Passie, Missie, Roeping en Beroep. Wanneer deze vier elementen in harmonie zijn, sta je in jouw kracht en ervaar je diepe tevredenheid en motivatie. Inzicht in jouw Ikigai helpt je om jezelf te overtreffen en te onderscheiden van de rest.
Tijdens de workshop gaan we aan de slag met het concept Ikigai en hoe je dit kunt toepassen bij het begeleiden van (excellentie)studenten, het inrichten van excellentieprogramma’s en ga je op zoek naar je eigen Ikigai. Of je nu coach, docent of onderwijsdeskundige bent, deze workshop biedt je waardevolle inzichten en tools om studenten te helpen groeien en excelleren in hun (studie)loopbaancarrière.
Lisanne Ploeg | psycholoog talent development
Deze interactieve workshop is geschikt voor: docenten, coaches en beleidsmedewerkers
MDT: verduurzamen door middel van excellentieprogramma's?
Maatschappelijke Diensttijd (MDT): te verduurzamen door middel van Excellentieprogramma’s?
Maatschappelijke Diensttijd (MDT) is inmiddels een bekend begrip binnen het mbo. Maar hoe verduurzaam je dit als straks de subsidie stopt? Ligt het antwoord misschien in excellentieprogramma's?
We verkennen samen met jou de mogelijkheden in een interactieve workshop.
MDT
De sprekers nemen je eerst mee in MDT. Ontdek hoe MDT een plek heeft veroverd binnen ROC Mondriaan en hoe het bijdraagt aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van hun studenten.
Link met Excellentieprogramma’s Excellentieprogramma’s richten zich op het verdiepen en verbreden van kennis en vaardigheden. Door MDT te integreren, kunnen studenten hun leerervaringen verrijken met praktijkgerichte projecten die maatschappelijke impact hebben. Daarnaast kan dit een antwoord zijn op de vraag hoe MDT een vaste plek kan krijgen; de combinatie van MDT en excellentieprogramma’s biedt immers een unieke leerervaring waarbij studenten eigenaar worden van hun leerproces.
Michiel Seegers en Jessica Lapre | ROC Mondriaan
Deze interactieve workshop is geschikt voor: Docenten, teammanagers, beleidsmedewerkers, management/ directie