Workshops
Er zijn drie workshoprondes met zes verschillende onderdelen per ronde. Daarnaast is er een ronde ingericht om de activiteitenmarkt te bezoeken waar diverse interventie-eigenaren aanwezig zijn met Gezonde School-activiteiten op het thema Relaties en seksualiteit.
WORKSHOPS - RONDE 1
Inclusieve en effectieve seksuele vorming
Hoe zorg je voor inclusieve en effectieve seksuele vorming? In deze workshop verdiepen wij ons in wat werkt in seksuele vorming. Online en op school. We geven voorbeelden uit Sense.info en Lang Leve de Liefde als good practices.
Soa Aids Nederland
Seksuele en genderdiversiteit: jezelf zijn op school
'Op school kun je jezelf zijn en houden van wie je wilt.’ In Nijmegen werken de kinderopvang, het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo al jaren samen onder de noemer SchoolsOUT om vorm en inhoud te geven aan dit motto. Zo werken alle partners aan een veiliger en vooral ook prettiger schoolklimaat voor iedereen. In deze workshop vertelt Ursela van Dijk van de GGD Gelderland-Zuid meer over deze aanpak. En ontvang je tools en concrete handreikingen om hier zelf in je eigen school mee aan de slag te gaan.
SchoolsOUT
Iedereen krijgt een beurt!
Hoe ga je aan de slag met het thema Relaties en seksualiteit op een mbo-school? En hoe rol je dit uiteindelijk schoolbreed uit? Tijdens deze workshop vertellen Corrie Pijnenburg (ROC Graafschap College Coördinator Gezonde relaties en seksualiteit, decaan Zorg opleidingen en vertrouwenspersoon voor Student/medewerker) en Sjoerd Warmerdam (GGD Noord- en Oost-Gelderland) hoe zij op alle 8 locaties (14 opleidingen) hebben gewerkt aan draagvlak en het uitvoeren van interventies op maat per opleiding. Denk hierbij aan o.a. gastlessen rolmodellen en beeldvorming bij Veva, het ontwikkelen en maken van een maandverband uitgifte apparaat bij mechatronica, peer education & deskundigheidsbevordering docenten.
GGD Noord-en Oost-Gelderland
Speel mee met ‘Gedragen Gedrag’ (voor SO/PO)
Speel mee met ‘Gedragen Gedrag’: Samen tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. Leerlingen vertellen over je ‘eerste keer’ – Appjes ontvangen in het weekend van een leerling/student – collega’s drie zoenen geven op hun verjaardag – in een shirt voor de klas met ‘proud to be gay’ erop. Kan dat bij jou op school? Zit je met collega’s op één lijn of verschillen de meningen daarover? In deze workshop gaan we samen ‘Gedragen Gedrag’ spelen. Al jaren één van de meest succesvolle en gewaardeerde tools van Stichting School & Veiligheid. Op een leuke manier gaan we aan de hand van stellingen in gesprek over het thema relaties en seksualiteit en welk gedrag van leerlingen en collega’s jij wel en niet acceptabel vindt. Je leert hoe je dit spel op jouw eigen school kan spelen om de sociale veiligheid te vergroten en tot meer duidelijkheid en uitwisseling te komen over wat bij jullie de gedeelde norm is op school; Het ‘Gedragen Gedrag’. Een laagdrempelige manier om het gesprek te voeren met je collega’s over seksueel integer en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Over de workshopleiders: Martje Heerkens is pedagoog en gespecialiseerd in maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Ze is bij Stichting School & Veiligheid werkzaam als ontwikkelaar en trainer. Elsemiek Schepers is adviseur bij Stichting School & Veiligheid en heeft expertise op het brede vlak van diversiteit en inclusie in het onderwijs.
Stichting School & Veiligheid
Aandacht voor plezier en consent in de klas
Positieve seksuele vorming "Pas als je weet hoe een 'ja' voelt, kun je ook nee zeggen." - Prof. dr. Ellen Laan -. Hoe besteed je aandacht aan plezier en consent in de klas? Wat hebben positieve seksualiteit en gendergelijkheid met elkaar te maken? En waarom is dit zo belangrijk en werkt dit preventief? Leer in deze workshop een sekspositieve benadering toe te passen (in plaats van een risico boodschap) en aandacht te besteden aan plezier, consent en gendergelijkheid. Je krijgt praktische tips en tools om hier morgen mee aan de slag te gaan.
Over de workshopleiders: Susan Meijburg is consulent seksuele gezondheid, aandachtsfunctionaris seksuele gezondheid GGDrU en organisator/woordvoerder bij Stichting Seksueel Welzijn Nederland. Marieke van der Sanden is consulent seksuele gezondheid, pedagoog en therapeut en ik werkzaam bij GGDrU, Rutgers, RINO groep en Koraal.
GGDrU
Apenstreken bij apen (kinderen)
Kennen apen seksuele voorlichting, weten ze wat grensoverschrijdend gedrag is en hoe gaan ze om met diversiteit? Apen kennen net zoals mensen de verschillende levensfases zoals kleutertijd en pubertijd. De lange kindertijd is bedoeld om vaardigheden te leren die belangrijk zijn in het volwassen leven. Seksualiteit hoort daarbij. Weinig kennis is aangeboren, veel moet geleerd worden, maar er zijn ook oerdriften die soms het onvoltooide brein in de weg zitten. Apen hebben gelukkig niet te maken met een snel veranderende omgeving waarin nieuwe technologie of veranderende sociale opvatting het dagelijkse leven en leerproces verstoren. Ze leven ook in structuren waar de volwassenen, die onderwijzen en een voorbeeld zijn, voldoende ervaring hebben om de juiste vaardigheden over te dragen. In deze lezing/workshop ontdek je hoe onderzoek naar overeenkomsten en verschillen, in leren en ontwikkelen bij mensen en apen, ons kunnen helpen beter te kunnen anticiperen op de complexe vragen rondom leren over een gezonde seksualiteit bij jongeren.
Patrick van Veen
WORKSHOPS - RONDE 2
Aan de slag met de Gezonde School-aanpak
Scholen die gebruik maken van de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties en Seksualiteit, gaan met de Gezonde School-aanpak werken aan het thema Relaties en seksualiteit. Deze workshop heeft tot doel om je wegwijs te maken in de Gezonde School-aanpak. De workshop is dus uitermate geschikt als je recent gestart bent of plannen hebt om aan de slag te gaan met Gezonde School. Je gaat kijken naar wat jouw school al doet en waarmee je aan de slag kan. Ook bespreken we hoe je draagvlak creëert onder betrokkenen. Aan het einde van de workshop heb je de stappen die jij kunt ondernemen helder. Zodat je met energie op jouw school verder aan de slag kan met Gezonde School en het thema Relaties en seksualiteit.
RIVM/ Lotte Bakker
Seksuele en genderdiversiteit: jezelf zijn op school
'Op school kun je jezelf zijn en houden van wie je wilt.’ In Nijmegen werken de kinderopvang, het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo al jaren samen onder de noemer SchoolsOUT om vorm en inhoud te geven aan dit motto. Zo werken alle partners aan een veiliger en vooral ook prettiger schoolklimaat voor iedereen. In deze workshop vertelt Ursela van Dijk van de GGD Gelderland-Zuid meer over deze aanpak. En ontvang je tools en concrete handreikingen om hier zelf in je eigen school mee aan de slag te gaan.
SchoolsOUT
Seksuele en relationele vorming in het SO
In deze workshop gaan we in op het belang van seksuele en relationele vorming in het SO. Wat heb je nodig om te kunnen beginnen? Hoe raken collega’s betrokken? Hoe informeer je ouders? Naast informatie en tips ontvang je ook een werkvorm waar je meteen mee aan de slag kunt.
GGDNOG en De Zonnehoek SO
Speel mee met ‘Gedragen Gedrag’ (VO/MBO)
Speel mee met ‘Gedragen Gedrag’: Samen tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. Leerlingen vertellen over je ‘eerste keer’ – Appjes ontvangen in het weekend van een leerling/student – collega’s drie zoenen geven op hun verjaardag – in een shirt voor de klas met ‘proud to be gay’ erop. Kan dat bij jou op school? Zit je met collega’s op één lijn of verschillen de meningen daarover? In deze workshop gaan we samen ‘Gedragen Gedrag’ spelen. Al jaren één van de meest succesvolle en gewaardeerde tools van Stichting School & Veiligheid. Op een leuke manier gaan we aan de hand van stellingen in gesprek over het thema relaties en seksualiteit en welk gedrag van leerlingen en collega’s jij wel en niet acceptabel vindt. Je leert hoe je dit spel op jouw eigen school kan spelen om de sociale veiligheid te vergroten en tot meer duidelijkheid en uitwisseling te komen over wat bij jullie de gedeelde norm is op school; Het ‘Gedragen Gedrag’. Een laagdrempelige manier om het gesprek te voeren met je collega’s over seksueel integer en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Over de workshopleiders: Martje Heerkens is pedagoog en gespecialiseerd in maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Ze is bij Stichting School & Veiligheid werkzaam als ontwikkelaar en trainer. Elsemiek Schepers is adviseur bij Stichting School & Veiligheid en heeft expertise op het brede vlak van diversiteit en inclusie in het onderwijs.
Stichting School & Veiligheid
Aandacht voor plezier en consent in de klas
Positieve seksuele vorming "Pas als je weet hoe een 'ja' voelt, kun je ook nee zeggen." - Prof. dr. Ellen Laan -. Hoe besteed je aandacht aan plezier en consent in de klas? Wat hebben positieve seksualiteit en gendergelijkheid met elkaar te maken? En waarom is dit zo belangrijk en werkt dit preventief? Leer in deze workshop een sekspositieve benadering toe te passen (in plaats van een risico boodschap) en aandacht te besteden aan plezier, consent en gendergelijkheid. Je krijgt praktische tips en tools om hier morgen mee aan de slag te gaan.
Over de workshopleiders: Susan Meijburg is consulent seksuele gezondheid, aandachtsfunctionaris seksuele gezondheid GGDrU en organisator/woordvoerder bij Stichting Seksueel Welzijn Nederland. Marieke van der Sanden is consulent seksuele gezondheid, pedagoog en therapeut en ik werkzaam bij GGDrU, Rutgers, RINO groep en Koraal.
GGDrU
Seksualiteit en culturele verschillen
Op het moment dat je het thema Relaties en Seksualiteit in de klas/ schoolbreed oppakt is het belangrijk dat je hier ook ouders bij betrekt. Maar hoe doe je dat als je (veel) te maken hebt met ouders uit een andere cultuur en religieuze achtergrond? Hoe bereik je hen op een passende manier over dit thema en hoe ga je om met weerstanden? Deelnemers worden geprikkeld om vanuit verschillende perspectieven naar dit thema te kijken.
Diversae
WORKSHOPS - RONDE 3
Blijvend aandacht voor relaties en seksualiteit.
Werk je al langer aan het thema Relaties en seksualiteit met de Gezonde School-aanpak, maar ben je op zoek naar hoe je de energie en enthousiasme onder betrokkenen vast kunt houden? Of maak je gebruik van de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties en Seksualiteit en wil je meer weten over hoe je hier een goed vervolg aan kunt geven? Deze workshop biedt handvatten hoe je aandacht voor het thema Relaties en seksualiteit op de langere termijn kunt borgen en versterken. Bijvoorbeeld door het draagvlak te vergroten, verdieping te zoeken of door uitbreiding naar andere thema’s. In deze workshop brengen we elkaar en het programma verder met praktische tips, om zo te leren van elkaar. PO-SO-VO-MBO
RIVM/ Mirte Klomp
Zo praat je met jongens over seks
Deelnemers krijgen praktische en inhoudelijke tips om met jongens - en ook andere jongeren - in gesprek te gaan over relaties, gender en seks. Seksmythes en genderfabels worden doorgeprikt met inclusieve, participatieve en positieve seksuele vorming als doel.
Rutgers, expertisecentrum seksualiteit
Seksuele vorming in de praktijk
Relationele en seksuele vorming binnen het onderwijs: hoe pak je dat in praktijk aan? Deze workshop biedt zowel kennis over gezonde seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren als praktische handvatten en tips voor in de klas én op school (po/vo/mbo). Een positief en inclusief perspectief staat centraal, met oog voor diversiteit en seksuele integriteit. Heb je al veel ervaring of wil je een begin maken met het thema 'Relaties en Seksualiteit' een plek te geven bij jou op school? Alle onderwijsprofessionals zijn van harte welkom!
De workshop wordt gegeven door Anna Marah Jansen (MSc.). Anna is specialist seksuele ontwikkeling, oprichter van De Sekswijzer en bestuurslid bij Stichting Seksueel Welzijn Nederland.
De Sekswijzer
Online seksuele ervaringen en de rol van school
Wat zijn ‘normale’ ervaringen van jongeren op gebied van online seksualiteit (zoals sexting) en wanneer is er sprake van grensoverschrijdend gedrag? Kortom: wat maken ze mee online en welke begeleiding hebben ze nodig (van ouders en school). Welke hulpbronnen moeten ze kennen voor als er iets mis gaat en wat is in dat geval de rol van school?
Bureau Jeugd en Media
Aandacht voor plezier en consent in de klas
Positieve seksuele vorming "Pas als je weet hoe een 'ja' voelt, kun je ook nee zeggen." - Prof. dr. Ellen Laan -. Hoe besteed je aandacht aan plezier en consent in de klas? Wat hebben positieve seksualiteit en gendergelijkheid met elkaar te maken? En waarom is dit zo belangrijk en werkt dit preventief? Leer in deze workshop een sekspositieve benadering toe te passen (in plaats van een risico boodschap) en aandacht te besteden aan plezier, consent en gendergelijkheid. Je krijgt praktische tips en tools om hier morgen mee aan de slag te gaan.
Over de workshopleiders: Susan Meijburg is consulent seksuele gezondheid, aandachtsfunctionaris seksuele gezondheid GGDrU en organisator/woordvoerder bij Stichting Seksueel Welzijn Nederland. Marieke van der Sanden is consulent seksuele gezondheid, pedagoog en therapeut en ik werkzaam bij GGDrU, Rutgers, RINO groep en Koraal.
GGDrU
Seksualiteit en culturele verschillen
Op het moment dat je het thema Relaties en Seksualiteit in de klas/ schoolbreed oppakt is het belangrijk dat je hier ook ouders bij betrekt. Maar hoe doe je dat als je (veel) te maken hebt met ouders uit een andere cultuur en religieuze achtergrond? Hoe bereik je hen op een passende manier over dit thema en hoe ga je om met weerstanden? Deelnemers worden geprikkeld om vanuit verschillende perspectieven naar dit thema te kijken.
Diversae